Reflexen

Reflexen

Primaire reflexen

Dagdromen

STNRVanaf het begin van de  ontwikkeling van een baby in de baarmoeder ontstaat er een reflexpatroon dat ons helpt het brein te ontwikkelen. Deze primaire reflexbewegingen zijn de basis voor de ontwikkeling van de neurale netwerken in ons brein. Er worden netwerken aangelegd in ons brein die verbindingen maken tussen verschillende hersengebieden. Het is van groot belang dat deze ontwikkeling goed verloopt. Een goede ontwikkeling heeft invloed op gedrag, leren, motoriek, sociaal-emotioneel welzijn en communicatie.

Vanuit de hersenstam worden deze primaire reflexen aangestuurd. Dit is het oudste deel van onze hersenen en is verantwoordelijk voor overleving. Voorbeelden van primaire reflexen zijn o.a.: de zuigreflex, schrikreflex en grijpreflex. Wanneer primaire reflexen nog actief zijn (of weer actief zijn geworden), wordt de hersenstam gestimuleerd en heeft het lichaam de drang te overleven. Het lichaam staat dan in de vecht of vlucht stand. Er is op dat moment geen controle meer over de prefrontale cortex die er normaal gesproken voor zorgt dat de persoon een adequate reactie geeft.

Wat gebeurt er als een kind zijn reflexen niet of niet goed heeft kunnen integreren?

Als een kind de stevige basis van goed geïntegreerde reflexen mist, is alles wat je er verder op bouwt wankel. De actieve reflex zal zich altijd opdringen en verstoort zo het normale functioneren. Het kind zal deze reflexen willen onderdrukken of compenseren wat enorm veel energie kost.

Een kind kan dan overreageren, helemaal niet reageren of ongecontroleerd reageren op zintuiglijke informatie.

Met welke problemen kan een kind met een verstoorde reflexontwikkeling te maken krijgen? Hieronder enkele voorbeelden:

Het kind:

  • Kan niet goed stilzitten.
  • Struikelt veel, heeft moeite met evenwicht.
  • Ligt tijdens het schrijven met het hoofd bijna op de tafel.
  • Hangt onderuit in zijn stoel.
  • Heeft zijn benen om de stoelpoten geklemd of zit in een W-zit.
  • Is overgevoelig voor labels en naadjes in kleding.
  • Bijt op z’n pen, nagels of duimt etc.
  • Heeft problemen rondom zindelijk worden.
  • Is “onhandig”, loopt tegen dingen aan, gooit dingen om.
  • Is onzeker, faalangstig.
  • Loopt op zijn tenen (letterlijk en figuurlijk).
  • Heeft moeite met emoties.
  • Klaagt over hoofdpijn tijdens het lezen of tv kijken.
  • Heeft een zwakke pengreep of drukt juist heel hard.
  • Schrikt van harde geluiden.
  • Vindt het moeilijk om met veranderingen om te gaan.
  • Heeft moeite met concentreren.
  • Is snel overprikkeld.
  • heeft vaak last van een ‘vol hoofd’.
  • heeft lees- en/of leerproblemen.

Hoe komt het dat de reflexen soms niet, gedeeltelijk of niet goed geïntegreerd zijn?

  • Problemen tijdens de zwangerschap, geboorte en/of na de geboorte, denk daarbij o.a. aan geboorte trauma (vacuüm verlossing, tangverlossing) en keizersnede.
  • Emotionele stress van de moeder tijdens de zwangerschap kan een rol spelen.
  • Onvoldoende juiste beweging in de baby/peuter tijd. Maxi Cosi’s, schommelstoelen, autozitjes etc. beperken de bewegingen die juist zo nodig zijn voor de ontwikkeling van de hersenen. Maar denk ook aan het veelvuldig en lang tv kijken, gebruik van Ipad en computers wat behalve invloed op de houding ook negatieve invloed heeft op de hersenen die nog in ontwikkeling zijn.
  • Elektronische vervuiling, elektromagnetische straling (wifi)
  • Ziekte, trauma en chronische stress op latere leeftijd. Hierdoor kunnen primaire reflexen weer geactiveerd worden.

Reacties zijn gesloten.